PENTRU CLASELE DE ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL ȘI TEHNIC DIN LICEUL TEOLOGIC ROMANO CATOLIC “SZENT ERZSÉBET” LUNCA DE SUS
Misiunea școlii
Şcoala noastră are uşile deschise pentru toţi cei care au nevoie de educaţie, mai alespentru elevii defavorizaţi social, urmărind asigurarea apropierii între oameni, cunoaşterea şiacceptarea reciprocă în vederea unei convieţuiri armonioase şi continuarea tradiţiilor.Liceul Teologic Romano-Catolic ’’Szent Erzsébet’’-Lunca de Sus are în anul școlar2021-2022 două clase de învățământ profesional, domeniul agricultură, calificareaprofesională: lucrător în agroturism și funcționează cu o autorizație de funcționare provizorie Ordin de Ministru 4650.18.08.2021.În anul școlar 2021-2022 își propune următoarele:
- să asigure tuturor elevilor o educaţie de calitate prin centrarea învăţării pe elev;
- să promoveze egalitatea de şanse prin educaţie pentru a se forma ca cetăţeni ai Uniunii Europene
- ă satisfacă nevoia fiecărui elev de a se simţi competent în a deţine şi a utilizainformaţia, de a deveni o personalitate puternică capabilă să se integrezecompetent, activ şi rapid în comunitate;
- să sprijine continuarea tradiţiilor locale puse în valoare cu sprijinul elevilor
- să asigure efectuarea stagiilor de practică la operatori economici din zonaGhimeșului cu profil agroturistic
- avem un acord de colaborare încheiat în cadrul proiectuluiPOCU/633/6/14/132509 ‘’Dezvoltarea competențelor prin practică’’ -prin caredorim realizarea creșterii participării eleviilor la practică atât la nivelul școlii câtși la nivelul operatorilor economici.
Viziunea școlii
Viziunea Liceului Teologic Romano-Catolic „Szent Erzsébet” este justificată prineducaţia pentru calitate, eficienţă şi interes pentru valorile umanitare. În vederea realizăriiacestei viziuni, misiunea noastră este să promovăm principiile unui management de calitate, sărealizăm un climat educaţional incluziv, să respectăm principiul egalizării şanselor în scopul integrării şcolare şi al dezvoltării personale şi profesionale.Învățământului profesional din unitatea şcolară răspunde prompt şi calitativ nevoilor deformare a elevilor, de organizare permanentă şi responsabilă a demersului didactic.
Valorile educaţionale pe care şcoala noastră le promovează sunt:
- respectul faţă de sine şi faţă de ceilalţi;
- asumarea responsabilităţii;
- competitivitate;
- cultivarea iniţiativei;
- competenţă;
- toleranţă;
- promovarea succesului şi a eficienţei;
- disciplina muncii;
Școala profesională în anul școlar 2021-2022
Liceul Teologic Romano-Catolic “Szent Erzsébet” este situat în comuna Lunca de Sus,județul Harghita.Comuna este situată în perimetrul estic al judeţului Harghita, adică în zona centrală aCarpaţilor Orientali în interiorul Munţii Ciucului, învecinată cu comuna Lunca de Jos şi cuSatul Făgeţel care aparţine Comunei Frumoasa.Localitatea se află pe drumul naţional 12A între oraşele Miercurea Ciuc şi Comăneşti, la odistanţă de 30 km de Miercurea Ciuc şi 50 km de oraşul Comăneşti.Comuna este situată pe Valea Trotuşului, pe cursul superior al râului, între altitudinile 1000-850 m. Localitatea este aşezată în lunciile râului Trotuş şi ale afluenţilor săi.Valea Ghimeşului are o importanţă majoră în tranzitul dintre Moldova şi Transilvania.Importanţa drumului comercial de pe Valea Ghimeşului reiese şi din faptul că la începutulsecolului al XVII-lea principele Transilvaniei, Bethlen Gábor, a construit o cetate la intrarea înPasul Ghimeş.Existenţa instituţiei este motivată şi de aşezarea geografică a ţinutului: este o zonă relativizolată, aşezările fiind dispersate de-a lungul văilor. Pe de altă parte, distanţa până la cel maiapropiat oraş, unde funcţionează liceu, este de 35 km. Nu există mijloc de transportcorespunzător pentru naveta elevilor şi părinţii nu-şi pot permite plata internatului în liceu,datorită situaţiei lor materiale slabe.Din anul 2014 am introdus o nouă formă de învățământ: învățământ profesional de 3ani,cu specializarea de agroturism.Profilurile/domeniile de bază în care se asigură pregătirea sunt: Resurse naturale șiprotecția mediului/Agricultură- calificare profesională este lucrător în agroturism.Clasele profesionale oferă o instruire pentru un total de 45 elevi înscriși în 2 clase.
In anul școlar curent nu s-a realizat școlarizarea în clasa a IX.-a învățământ profesional,din motivul expirării autorizării, dar facem tot ceea ce este necesar ca anul viitor respectiv anulșcolar 2022-2023 să avem clasa a IX.-a, în acest scop am realizat planul de școlarizare cu toatedocumentele cerute de CNDIPT, respectiv ISJ și elaborăm totodată și oferta educațională.Oferta educaţională, respectiv identificarea calificărilor profesionale pentru care seorganizează şcolarizarea în invățământul tehnic din unitatea noastră, are la bază tendinţele dedezvoltare socio-profesionale şi prognoza ocupării forţei de muncă în conformitate cu PlanulRegional de Acţiune pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (PRAI) şi PlanulLocal de Acţiune pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (PLAI).La nivel local, judeţean şi regional, se înregistrează necesitatea formării, specializăriiforţei de muncă în domeniul agroturisticii, printre priorităţi înscriindu-se activităţile deagricultură, turism.Astfel, prin oferta noastră educaţională, contribuim într-o anumită măsură la asigurareapracticării unor ocupaţii (lucrător in pensiune turistică, agricultor în culture vegetale șicrescător de animale) cerute pe piaţa muncii locale (Valea Ghimeșului- comuna Lunca deSus) şi judeţene (județul Harghita).Prin realizarea și implementarea curriculumului în dezvoltare locală, elevii au șansa dedezvoltare individual capacitățiile profesionale și de a dobândi cunoștinșe practice legate decalificare.Astfel unitatea noastră a elaborat 2 diferite CDL pentru elevi:CDL clasa a X.-a: Cultura pomilor fructiferiCDL clasa a XI.-a: Aplicarea valorilor tradiționale și moderne în activitateaagroturistică.
Analiza rezultatelor şi evoluţiilor din anul şcolar 2020-2021
Procentul de promovabilitate, precum și procentul de admitere a eleviilor din clasa a XI.-a laexamenele de certificare profesională a fost 100%.În anul școlar menționat elevii au participat la diferite activități practice, care au strânsălegătură cu calificarea lor. Au participat la vizite de studiu la plantații horticole, la firma Garden Proiect- Mădăraș.
Elevii au avut șansa de a învăța meșteșuguri tradiționale precum țesutul, prelucrarea pielii,realizarea uneltelor tradiționale la nivelul școlii cu ajutorul invitatelor speciale în acest scop.Elevii claselor profesionale au participat la un curs de tăiere a pomilor fructiferi, unde au avutparte de o pregătire teoretică și de pregătire practică.Cu toate dificultățiile cauzate de Covid 19, după încheierea anului școlar anterior 10 din 20 deelevi, care au dat examen de certificare s- angajat cu succes, iar o elevă a ales contiuareastudiilor.
Priorități la nivel national, regional și local 2021-2022
Învăţământul profesional şi tehnic trebuie să se adapteze noilor cerinţe ale economiei şi săpermită evaluarea continuă în vederea certificării.Școala se află în Valea Ghimeșului zonă cu o puternică tradiţie în domeniul agriculturiiserviciilor, în special a celor din sfera turismului.Pentru dezvoltarea învăţământului profesionalşi tehnic, în Regiunea Centru au fost identificateurmătoarele ţinte şi acţiuni (conform PRAI şi PLAI), după cumurmează:
- Asigurarea de şanse egale la învăţământ şi inserţia profesională a tinerilor
- Dezvoltarea bazei didactico-materiale in parteneriat cu alte organizatii
- Dezvoltarea activitatilor de consiliere profesionala a tinerilor
Prioritățiile locale identificate la nivelul comunei Lunca de Sus 2021-2022
- armonizarea învățământului profesional și tehnic cu piața munciiAcţiuni pentru atingerea obiectivului: corelarea anuala a planului de şcolarizarepentru ÎPT cu studiile realizate şi prognoza pieţei muncii
- dezvolatrea bazei materiale a claselor profesionale din unitatea noastrăAcţiuni pentru atingerea obiectivului: Dotarea unităţilor de învăţământ cuechipamente didactice/şcolare şi IT
- dezvoltarea parteneriatelor cu firme agroturistice și cooperative agricole pentru o maibună adaptare a ofertei educaţionale la specificul pieţei munciiAcţiuni pentru atingerea obiectivului: implicarea sporită a agenţilor economici îndezvoltarea ofertelor de educaţie, relevante pentru nevoile de învăţare individuală şipentru nevoile agentilor economici.
- Îmbunătățirea pregătirii profesionale continua a cadrelor didactice, care predau modulede specialitateAcţiuni pentru atingerea obiectivului: identificarea nevoilor de formare profesionalăa resurselor umane din clasele profesionale
- Asigurarea calității în sistemul învățământului ptofesional și ethnicAcţiuni pentru atingerea obiectivului: constituirea de reţele locale pentru pentruconsilierea in domeniul asigurarii calitatii.
Analiza nevoilor
Factorul economic:
Pe plan local Liceul este sponsorizat de mai multe fundaţii şiasociaţii şi firme private pentru procurarea: unele materiale consumabile, publicaţii pentrudotarea bibliotecii, tehnică de calcul pentru dotarea laboratorului de informatică, mobilier,premii pentru serbări şi Ziua şcolii prin obiecte de birotică, decoraţiuni interioare, îmbrăcăminteetc.
Pentru acoperirea nevoilor, au fost înaintate numeroase proiecte prin care am obținutfonduri pentru reînnoirea clădirilor liceului, organizarea concursurilor școlare, dotareacabinetelor de specialitate.
Adevărată amenințare pe piața muncii locale o constituie deficitul de competențe lanivelul candidaților astfel încât putem vorbi de apariția unui dezechilibru între cerere și oferta deforța de muncă calificată. Prin înființarea claselor profesionale încercăm să eliminăm acestdezechilibru.
Factor social
Diversele nivele (naţional, regional, local, familial) sunt abordate global şi organizatecoordonate de parteneri şi de biserică. Şomajul şi sărăcia, mai puţin delicvenţa influenţează înmod negativ procesul de învăţare.
Tehnologicul
Tehnologia există la nivelul comunității este sub mediu, familiile nu au calculatoare șiacces la internet. Totodată existenţa presei are o influenţă pozitivă asupra mediatizăriioportunităţilor oferite de către şcoală.
Concluzii
În prezent oferta de şcolarizare a claselor profesionale din Liceul Teologic- RomanoCatolic “Szent Erzsebet” este relativ corelată cu nevoile de calificare ale localității şi solicitărileelevilor și părinților, mai ales a celor cu posibilități materiale reduse.Prin competenţele formate trebuie avut în vedere o pregătire de bază mai largă, competenţesociale adecvate, dezvoltarea spiritului antreprenorial, utilizarea noilor tehnologii, cultivareaatitudinii faţă de muncă.
Analiza mediului intern
Colaborarea cu agenţii economici din sectoarele de agricultură și turism asigură pregătireaprofesională a tinerilor în condiţii concrete de muncă.Dotarea atelierelor și a laboratorului ne permite desfăşurarea instruirii practice la standardemedii.
Predarea și învățarea
Unul din obiectivele dezvoltării instituţionale ale unității noastre vizează creşterea şanselor deinserţie socio – profesională a tinerilor absolvenţi.
Resurse materiale
Unitatea școlară dispune de două ateliere ,un laboratorși o livadă- unde elevii pot participa lainstruire practică.Avemcontracte de parteneriat pentru anulșcolar 2021-2022 cu 9 firme în domeniul agriculturii șiîn turism servicii, la care elevii vor efectua stagiul de pregătire practică.
Analiza SWOT
Puncte tari | Puncte slabe |
|
|
Oportunități | Amenintari |
|
|
OBIECTIVE STRATEGICE
Având în vedere analiza SWOT, pentru anulșcolar 2021-2022 ne propunemurmătoarele:
- Dotarea cu mijloace moderne de învătământ și asigurarea bazei materiale necesare
instruirii teoretice (asigurarea echipamentelor conectate la internet pe parcursul
predării- învățării online pentru elevi care beneficiaza de acest ajutor) și practice la
nivelul cerintelor actuale. - Promovarea ofertei școlii, diversificarea metodelor de promovare;
- Formarea continuă prin participarea la cursurile organizate de institutiile abilitate
- Iniţierea unor proiecte de parteneriat economic cu unităţi economice din zonă
pentru dotarea cu echipamente şi cu materiale necesare derulării proceselor de
instruire
Lunca de Sus, 12.11.2021